Kawatrack

Dirt track based on kawasaki Z900, 1975

15 gennaio 2006

2006 BIKE EXPO 1st PRIZE Best Dirt Track

It had been a while that this Kawasaki was just sitting in a corner of the shop waiting to be restored.

Then, one fine day, I was looking through a British magazine when I saw this gorgeous square section aluminium swingarm with a support truss. So, as soon as I received the swingarm from METMACHEX, I started the non-radical restyling of that Kawasaki. I say ‘non-radical’ because I didn’t want to upset the already beautiful, and no doubt captivating, lines of that bike. The styling I was looking for was inspired by the late 1970s dirt-track bikes and superbikes. We updated the running gear and suspension with Bitubo shock absorbers, adjustable in preload and extension, an anti-dive fork coming from a Kawasaki GPZ 900 R connected to the front brakes and assembled on custom fabricated motocross style plates manufactured by Derfel. The 17-inch wheels, derived from Motard bikes, have a Pirelli 120/70 rain tyre up front and a 160/60 slick in the rear. We installed a braking system by Beringer, a well-known French company. From their catalogue we chose a 4-piston caliper and a D300 floating disk for the front and a 2-piston caliper with a D240 disk for the rear. These parts were assembled on the original frame, modified only in the back with the addition of brackets for the raised reverse cone exhaust pipe tips, which together with the manifolds and the fully finished shortened aluminium seat cowl were custom fabricated by Codutti, the master aluminium craftsman. Great care was given to the paint job and the choice of colours with the assistance of Bepi at Kosmic Paint. Going from the bottle green of the original frame, which is referred to on the head covers and the front fork covers, to the two shades of iridescent green on the original tank. The engine was overhauled too. The only modification there was the addition of the hydraulic clutch, with some surprising finishing touches. Bepi painted the heads and cylinders black as a tribute to the first Z900, the side crankcase covers a flat green, calling to mind space age alloys or plastics, while the crankcase is in a greenish hue. The shortened double saddle was restored with an anti-slip material by the skilled artisan Conta. Finally, there is the number plate, which conceals the headlight, which is uncovered using a manual lever. Building these special custom bikes takes an innovative spirit and finding the right tradesmen who are skilled and passionate about the love they put into this world on two wheels.

Text by Gianfranco Lizzi


1° PREMIO BIKE EXPO 2006 come miglior Dirty Track

Avevo da tempo ritirato questa kawa che sostava in un angolo dell’officina in attesa di essere restaurata.

Un bel giorno, sfogliando una rivista inglese restai colpito da un bel forcellone realizzato in alluminio a sezione quadrata con capriata di rinforzo. E così, ricevuto dalla METMACHEX il forcellone, ha inizio un restyling non radicale per non stravolgere le linee di una moto già bella, ma di sicuro effetto. Lo stile è quello ispirato dalle dirt-track e super bike americane fine anni ’70. La ciclistica è aggiornata con ammotizzatori bitubo regolabili in precarico e in estensione, la forcella presa da una kawa GPZ 900 R con dispositivo anti-dive collegato ai freni è montata su piastre artigianali in stile cross realizzate da Derfel. I cerchi da 17 pollici di derivazione motars sono gommate Pirelli pneumatico pioggia 120/70 ant. e uno slick 160/60 post. Per l’impianto frenante ci siamo affidati alla Beringer, nota ditta francese. Dal suo catalogo abbiamo scelto per l’anteriore una pinza 4 pistoncini e un disco flottante da D 300 e per  il posteriore una pinza da due pistoni e un disco D 240. Questi particolari vengono rimontati sul telaio originale modificato solo nella parte posteriore con l’aggiunta dei supporti per i 4 terminali scarico a contro cono rialzati che assieme ai collettori e al codone in alluminio accorciato e meglio rifinito sono opere del mastro Codutti. Grande cura è stata riposta per la verniciatura e per la sua realizzazione e per la scelta dei colori ci si avvale della collaborazione di Bepi della Kosmic Paint. Si passa dalla colorazione verde bottiglia del telaio riproposto sul coperchio della testata e sui foderi delle forcelle al serbatoio originale in due tonalità di verde brillantinato. Anche  il motore viene revisionato: unica modifica l’adozione della frizione idraulica e anche qui sorprendono le rifiniture. Kosmic Paint fa neri testate e cilindri in omaggio al 1° Z900 i carter laterali sono di un verde opaco che evocano leghe spaziali o addirittura materiali plastici, mentre il basamento ha una sfumatura verdastra. La sella da un posto e mezzo viene rivestita in un materiale antiscivolo dal valido artigiano Conta. Per finire, la tabella portanumero che nasconde il faro a scomparsa grazie a un meccanismo manuale. Per fare queste special ci vuole uno spirito innovativo, la ricerca di collaboratori appassionati e capaci e tanto tanto amore per questo mondo a due ruote.

Testo Gianfranco Lizzi